Hanke 2024

Valjastusalueen rakentaminen
alkoi tänään

Tänään 8.7. tehtiin radalla valjastusaluetta. Komea pylväsrivi odottaa vielä tasoitusta, hiekkaa, välipuita, ketjuja jne. Mutta seuraavissa raveissa on 26 hevoselle turvalliset valjastuspaikat valmiina. Kiinteiden äänentoistolaitteiden tolpat odottavat seuraavaa vaihetta eli kovaäänisten ja piuhojen laittoa. Päivä oli pitkä ja raskas, vaikka puheenjohtaja traktoreineen ja Jääskeläisen kaivinkone hommissa oli mukana, joten talkoolaisille tarjottiin maittava keittolounas päiväkahvineen. Talkoot siis jatkuvat vielä, mutta nyt aletaan olla jo ns voiton puolella isommissa vaiheissa.

Tiedote 8.7.2024

Puheenjohtaja Pasi Haapasaari ja talkoolainen Eino Pylvänäinen katkomassa tolppia sopivan mittaisiksi.
Talkoolaiset Risto Kauppinen ja Keijo Suomalainen laittamassa tolppaa monttuun kaivinkoneen avustuksella.
Komea pylväsrivi odottaa seuraavaa vaihetta.
Äänentoistopylväät paikalleen.
Keittolounas maistui talkooporukalle. Kiitos Saini Jääskeläiselle.

Uusi info-taulu raviradalle

Raviratahanke etenee. Erillisenä investointihankkeena Kangasniementien varteen hankittiin kaksipuolinen tienvarsi-info ilmoittamaan seuraavista raveista.
Maaseutukehitys ry
Grafiteam Oy
Kuva taulussa Jonna Keihäsniemi

Tiedote 8.7.2024

Kevytväylän raivausta ja radan reunojen siistimistä

Kone- ja talkootunnit kertyy. Viikonloppuna raivattu kevytväylää varikolta katsomoalueelle sekä siivottu radan reunoja pusikoista. Risujen ja puiden kuljetus traktorilla.

Tiedote 10.6.2024.

Risujen ja puiden kuljetusta radalta. Mikko Saarela.
Moottorisahalla riittää työtä. Jouko Pirkkalainen.

Puolitoista viikkoa hanketta        takana

Maanajoa traktorilla. Asko Laitinen/J.Jääskeläinen Ky ja Pasi Haapasaari
Verryttelylenkin pohjaa

Tänään keskiviikkona on radalla tehty täysi työpäivä konetunteja. Maata on ajettu paikasta A paikkaan B traktorilla. Osin radan reunat on jo siistitty ja turpeikot poistettu. Verryttelylenkki alkaa hahmottumaan paikalleen. Lenkin pohjat ovat hyvällä mallilla ja homma etenee seuraavaan vaiheeseen. Eilen tiistaina pidettiin äänentoisto-osion aloitus-/suunnittelupalaveri. Taustalla on myös tehty paperihommia mm. tarkistettu tarvikkeiden tämän hetken hinnat.

Tiedote 5.6.2024

"Kuokka on isketty suohon"

"Kuokka on isketty suohon". Tosiasiassa raviratahan on perustettu aikoinaan suolle. Vuonna 1957 on allekirjoitettu vuokrasopimus, jolloin ravirata-alue oli pelkkää suoaluetta. Ilmakuva vuodelta 1952.  Suosta on jäljellä vielä aluetta radan keskellä. Vuosien saatossa on täytemaata ajettu ja tehty alueelle mm. radan lisäksi varikkoalue. Nyt uudet täytemaakasat odottavat kaivinkoneen kauhaa ja levitystä radan keskelle tehtävää verryttelylenkkiä varten. Varikkoalueelta on tänään myös poistettu isompia maakiviä.

Tiedote 27.5.2024

Hanke alkaa

Suunnittelupalaveri
Tänään 18.5.2024 raviradalla pidettiin hankeen aloittamisen suunnittelupalaveri. Lähiviikkojen aikana alkaa tapahtua. Koneet saapuvat radalle. Pääurakoitsijana hankkeessa on J.Jääskeläinen Ky. Hanke sisältää myös runsaasti talkootunteja. Radalla on mm.  aloitettu jo talkoolla raivaamaan radan keskiötä pajuista.

Rataa ei suljeta eli harjoittelu onnistuu. Jokaisen radalla liikkuvan tulee huomioida rata-alueella olevat koneet ja noudattaa erityistä varovaisuutta. Rauhallisinta on iltaisin ja viikonloppuisin. Mahdollisesta radan sulkemisesta ilmoitetaan hyvissä ajoin. Seuraa yhdistyksen nettisivuja ja facebookia.
Jos olet kiinnostunut talkoisiin osallistumisesta, ilmoita ja ota yhteyttä Riitta Nurmiseen 040 7597 806 tai joutsanhys@gmail.com. Tervetuloa mukaan laittamaan ravirata kuntoon.

Tiedote 18.5.2024

Joutsan raviradan kunnostus ja kehittäminen jatkuu

Keski-Suomen ELY-keskus on myöntänyt hanketuen Joutsan Hevosystäväinseuralle Euroopan maaseuturahastosta 2023 - 2027. Hanke on jatkoa aikaisemmille radan kehityshankkeille.

Raviradan varikkoalueelle rakennetaan 26 kpl valjastuspilttuita. Varsinaisen radan sisäpuolelle tehdään n. 530 m pitkä 4-8 m leveä verryttelyrata. Varikkoalueelta poistetaan kivet ja alueelle tehdään kulkuväylä. Kilometrin mittaisen radan sivuluiskat puhdistetaan sekä maalisuoran kohdalla rataa levennetään. Varikkoalueelta katsomoalueelle tehdään kulkuväylä. Nykyisen valjastuskatoksen päätyyn rakennetaan avonainen kioski-/kahviokatos palvelemaan kilpailijoita varikkoalueella ja alueelle asennetaan kiinteät äänentoistolaitteet.

Hankkeen tavoitteena on parantaa sekä raviradan yleistä että yleisön ja hevosten turvallisuutta, lisätä viihtyvyyttä. Pitkällä tähtäimellä hanke kehittää yhdistyksen toimintaa sekä turvaa raviradan ylläpitoa ja käyttöä tapahtumissa jatkossa. Hankkeen vaikutuksesta tapahtumien järjestäminen helpottuu ja samalla turvallisuus paranee. Työt käynnistyvät mahdollisimman pian kevään aikana, että alue saadaan kuntoon syyskuun raveihin.

Tiedote 30.4.2024